dissabte, 29 d’octubre del 2011

RIBESALBES A LA SERRA

Hui tocava una ruta curta i fàcil. Amb amenaça de pluja no era qüestió d'anar massa lluny per a no poder caminar, ni anar molt lluny del cotxe per si de cas. Amb tot açò ens hem decidit per anar a Ribesalbes on no havíem anat mai a caminar.
Hem deixat el cotxe a la vora de la zona deportiva i travessant la part antiga del poble hem eixit per la part alta, vora el barranc de les Estanyades i hem remuntat el barranc per un vell camí, ara netejat, que segueix la seua vessant dreta (esquerra de pujada).
A l'altra banda del barranc queda l'Olleria, amb les velles fàbriques de ceràmica, i deixem una senda que va cap a ella per on retornarem. Seguim el barranc i al cap de poc deixem el barranc de les Estanyades per remuntar el barranc que baixa del corral de Galarça (no he trobat el nom); primer per senda i més tard per pista seguint unes velles marques grogues i verdes d'un recorregut que fa la volta al terme de Ribesalbes.
Velles senyals de sender.

Quan la pista gira a l'esquerra l'abandonem per seguir una senda, poc xafada però netejada de fa poc, que s'enfila a l'esquerra per unes vessants cobertes de pins jòvens, crescuts després del foc de l'any 1993 que va arrasar bona part del terme de Ribesalbes.
Si seguirem la pista passaríem per la font de Vaita i enllaçaríem amb la senda que baixa per l'esquerra del barranc de les Estanyades, acurtant l'excursió.
Pouet.

Passem per un pouet, sec, sota el corral de Galarça (que no veiem) i canviem de vessant per passar per la vora d'una gran fita de terme, pintada de blanc.
Fita de terme.

Des d'ací el camí s'enfila a buscar el collado de los Blancos però sense arribar a ell, passem per baix i ens desvíem a buscar la pista de la Serra. Des d'ací sembla que hi ha una senda que baixa a la pista de Fanzara però ho deixem per a un altre dia amb millor oratge, així que agafem la pista cap avall.
Menjadora i bevedora.

Poc després de passar per una menjadora i bevedora per als animals (conills i perdius) de les que fiquen els caçadors trobem un desviament a la dreta, formigonat i asfaltat, que hem de seguir i on tornem a trobar les marques blanques i grogues. Ací és on hauríem eixit de no agafar la senda cap al coll de los Blancos.
Pista formigonada a la font de Vaita.

Uns centenars de metres més tard ens desviem per la primera pista a l'esquerra, i un poc més avant cal estar atents per agafar una senda que baixa a la dreta cap al barranc.
Senda del barranc de les Estanyades.

La senda discorre per dins el barranc de les Estanyades, que va tancant-se i on trobem una vegetació més humida amb joncs, roldor i esbarzers.
Barranc de les estanyades, senda de tornada. Al fons i l'altre costat senda d'anada.

Poc abans de la confluència amb el barranquet per on hem pujat, anem eixint del barranc de manera que quan ja estem quasi a Ribesalbes caminem davant per davant de la senda de pujada, amb el barranc al mig.
Font dels Tres Xorros.

Després d'un gran margalló arribem a la font dels Tres Xorros, amb unes tauletes i un porxe al darrere, situada a la vora de les velles fàbriques de l'Olleria.
Paret de taulellets.

Trobem ací algunes parets fetes de taulells cuits o de teules o rajoles inservibles així com escombreres de taulellets i, per la vora d'una d'aquestes parets que serveix per a sustentar la senda, baixem a travessar el barranc per entrar al poble per on havíem eixit.

Ací està el track de l'excursió:

I ací el mapa:
Mapa i track.

Es tracta del mapa del terme municipal de l'Alcora fet pel Tossal cartografies, podeu descarregar-lo des d'ací.