diumenge, 25 de març del 2012

CIRCULAR A LA COVA DE LA MOLA

Hui hem eixit a estirar les cames amb els xiquets i hem anat a fer una ruta que ens quedava pendent. Ja fa un temps vam voler fer una ruta circular i fàcil (per a xiquets) a la Cova de la Mola de Fanzara però no vam poder perquè estaven fent una batuda, ara que ja s'ha acabat la temporada hem aprofitat per arrimar-nos.

Per arribar al punt d'inici cal agafar la pista que puja des del coll que hi ha abans d'arribar a l'encreuament de Fanzara. Una paleta indica l'accés a la Cova de la Mola. Hem de pujar per pista, passant un refugi i arribant a una revolta tancada a dretes on deixem el cotxe.
Just a la vora puja la senda que ve des de Fanzara i que hem travessat al passar pel refugi. Continuem la senda amunt, encara que puja molt poc doncs ja estem molt amunt.
La senda puja, empedrada a trossos, fent voltes pel pinar. Al cap de poc passem per la vora d'un aljub amb una reixa de ferro a manera de porta i des d'ací la pujada es suavitza doncs estem quasi dalt.
Senda de pujada.

Arribem al cap de poc a l'ample altiplà de la Mola que s'estén quasi un parell de quilòmetres de banda a banda. Es tracta d'un altiplà calcari atacat per una forta carstificació on es troben nombrosos avencs i coves.
Arribem a una senda més xafada. Es tracta de la senda que arriba a la cova des de los Gamellones i per on retornarem.
Uns metres més avant a la dreta de la senda tenim un dels molts avencs de la mola. Cal anar amb compte amb els xiquets perquè hi ha perill de caure dins.
Continuem resseguint la mola per l'extrem nord fins que comencem a baixar cap a llevant, amb la Plana de cara.
Baixant a la cova. La Plana al fons.

No cal que baixem molt doncs de seguida trobem la cova.
Hi ha un parell de dolines menudes i a la segona, netejada de matolls, es troba la boca de la cova darrere d'uns arbres.
Dolina on es troba la cova.

Hi ha senda fins a l'interior de la cova, de manera que no presenta cap dificultat per baixar, així com tampoc per transitar per l'interior de la seua gran sala on algunes parts han estat acondicionades i netejades de pedres. Trobem també un dipòsit que arreplega l'aigua que s'escola del trespol.
Boca de la cova.

La cova de la Mola ha estat ocupada des d'antic. S'han trobat indicis del bronze encara que el fet de ser tan accessible i haver servit de refugi al llarg dels segles, sense anar més lluny a la darrera guerra civil, ha alterat les restes que degueren existir.
És però una cavitat poc perillosa, on no cal llum artificial per explorar la sala gran i on els xiquets poden dedicar-se a explorar i escalar les pedres més grosses passant-s'ho d'allò més bé.
Explorant la cova.

Eixim finalment de la cova per continuar la ruta, ja de retorn al cotxe. Descartem la senda per on havíem pujat i continuem recte fins arribar a una pista que, sempre a dretes, ens retornarà al punt d'inici.
Tornada per la pista.

L'ample pla de la mola es troba cobert de coscolls clapejats de ginebres i alguns pins. Només prop de la pista principal trobem alguns bancals cultivats però quan ens acostem a la banda nord els pins van guanyant terreny al coscoll de manera que la vessant que cau a Fanzara, per on hem pujat, està coberta per un pinar madur.
Baixem per aquesta banda, passant per la vora de la font de los Gamellones (ara seca) fins retornar al punt d'inici.

Ací altres tracks que comparteixen part del recorregut:

fanzara - cova de la mola - la lleuja
baladrar - cova de la mola