dissabte, 28 d’abril del 2012

DEL FRONTÓ A LA BASSA DE LES ORONETES

Hui tocava fer una ruta no massa difícil. Ramiro per fi s'ha recuperat de la lesió que va patir a Artana i cal anar a poc a poc per a no forçar. Però això no vol dir fer una ruta senzilla així que hem anat a explorar algunes sendes que apareixen a les ortofotos per mirar d'anar del mas de Flors a la Bassa de les Oronetes i li hem fet visita a Jesús.

Hem arreplegat a Jesús al mas de Flors però hem fet un tros amb cotxe per eixir des de la Rambla, només passar la cantera que s'està menjant el Frontó, per tal de recurtar la ruta.
Remuntem la rambla de la Viuda cap amunt per la pista que la voreja (i la travessa) fent més fàcil la ruta que anant sempre pel mig.
Pista vora rambla.
Deixem a l'esquerra la Rabosera de l'Alcora i un poc més avant el vell camí de Costur que remunta el barranc del Savinà fins el pla de la Bassa Roja. La rambla separa ara els termes de Costur i Moró.
Fem la volta del barranc del Savinar amb la rambla i deixem a la dreta el pla de la Marmosa i el cingle del Pardalero on acaba el terme de Moró i comença el de Vilafamés.
Passem la font del Comte, l'únic punt d'aigua de tot el camí, a banda dels ullals que neixen a la rambla després de fortes pluges.
Font del Comte.
A partir d'ací la pista desapareix i deixa pas una senda que discorre per la vora de la rambla, travessant-la de quan en quan.
Comença senda.
La senda està ben marcada i prou xafada i als llocs on travessa la rambla trobem fites.
Fites a la rambla.
Fem una nova volta, la dels Villomos on, quan plou, ix l'ullal homònim i enfilem cap a la Miloqueta. Un poc més avant a la nostra esquerra mou la senda que, per la Txurumbela i el pla de la Bassa Roja puja a Costur marcat per l'associació cultural la Fontanella de Costur.
Abans d'arribar a una nova volta, la de la Penya (on es troba una xicoteta escola d'escalada), eixim de la rambla per la dreta i enfilem una senda que puja cap als alts de la Miloqueta.
Agarrant la senda de la Miloqueta.
La senda mou per un pinar jove, que creix amb força després dels incendis patits fa no tants anys. La senda està molt marcada per les motos que passen però per eixa mateixa raó hi ha molta pedra solta que fa de mal caminar.
Senda de la Miloqueta.
Deixem arrere els pins i enfilem una zona de matolls que ocupen els antics bancals cap a la par alta de la Miloqueta. Quan arribem la senda gira i planeja baixant cap a un collet on es troba el Corral Cremat.
Continuem senda per tota la Lloma, amb unes vistes magnífiques cap a la rambla, Costur, Les Useres i Penyagolosa al fons.
Masos de Rabosa.
Arribem finalment als masos de la Rabosa i eixim a la carretera de Vilafamés a Costur just davant la Bassa de les Oronetes per on passa el GR-33.
Arribem a la capelleta i a la bassa, ara quasi aterrada on trobem un xic esperant uns companys que estan entrenant la marató i mitja. Tot el tram de GR que seguim trobem molta gent que està entrenant la ruta.
Capelleta de Sant Antoni a la Bassa de les Oronetes.
Seguim un tros de carretera a la dreta i ens desviem, seguint una variant del GR que passa per la font d'en Plenes i Sant Micalet per a unir-se al traçat original al Pou del Mollet.
A la Bassa de les Oronetes trobem una parella que ens explica els noms dels llocs, així ens conten que als masos de la Rabosa els deien senzillament els masos per diferenciar-los dels masos de la Bassa de les Oronetes, que anomenaven el Poblet doncs hi havia escola, taverna i tenda.
Masos de la Bassa de les Oronetes o el Poblet.
Passem pels masos de la Bassa de les Oronetes que s'allarguen a banda i banda del camí del mas de Polinari i continuem per pista fins que arribem a un punt on la pista gira a llevant i continua planera. Ací abandonem la pista i seguim una senda que baixa cap al mas d'Avall.
Baixem per la vella senda, molt malmesa per les motos i passem per la vora d'alguns bancals treballats.
Passem per la vora del mas, ara per pista, i just ací es troba un magnífic exemplar d'olivera mil·lenària. Continuem un poc més i al arribar a un ample coll on hi ha una bassa i un nou piló de Sant Antoni continuem recte per una senda que puja pel pinaret que cobreix l'ombria de les Llomes.
Capelleta i altar de Sant Antoni al mas d'Avall.
Arribem a les Llomes on la roca que aflora impedeix el creixement de la vegetació. Només trobem margalló, romer i alguns ullastres i llentiscles.
Senda de les Llomes.
Continuem per una senda que travessa les Llomes, ja dins del terme de Moró. Estem al camí de les Llomes que enllaça amb la pista traçada per damunt la vella senda per accedir als pocs bancals d'ametlers encara treballats.
Camí de les Llomes.
Baixem fins al mas del Coll i travessem el barranc de les Serretes deixant a la dreta el mas de Grangel, on tenen ara bous braus, per agafar un senderol que travessa per dalt d'un tossalet (per estalviar-nos un tros d'asfalt) fins a eixir novament a una pista, que seguim a la dreta enfilant la cantera del Frontó.
Les Serretes.
Aquesta és la part més aventurera de tot el camí. El sender es va perdent i trobant, es tracta d'un sender obert pels caçadors que busquen un bon lloc per a tirar al tord, tant a l'alba com a la joca. Trobem beines de cartutxos al llarg de tot el tossalet i, just a l'eixir a una pista, un bidó per llençar les beines i un cartell convidant els caçadors a recollir-les. Pot ser molts caçadors són analfabets.
Continuem per la pista que baixa per un pinar més espès i passa després entre uns bancals treballats tot vorejant la cantera fins que arribem finalment al punt d'eixida.
Per acabar bé el dia només ens queda prendre alguna cosa a la fresca als carrers del Mas de Flors.
Recuperant forces.

sant micalet - bassa de les oronetes - font penella
mas de flors - racó del corb
costur - mas de flors
sant pasqual - sant joan per xodos

• terrasit
  • web de l'ajuntament de Sant Joan de Moró
  • web de l'ajuntament de Vilafamés
  • Gil i Peris, Palmira Toponímia dels pobles valencians: Sant Joan de Moró València, 2006 accessible a la web.
  • Ribes Pallares, Josep Miquel  Toponímia dels pobles valencians: Costur València, 2006 accessible a la web.
  • Diversos autors S.G.R. 33 Castelló de la Plana - Sant Joan de Penyagolosa. Sender de la Lluna Plena Centre Excursionista de Castelló, Castelló, 2000
  • Arnau Juan, Òscar i Fuster Puig, Pau L'Alcora. Mapa del terme municipal Ed. Ajuntament de l'Alcora, 2008. accessible a la web.
  • Associació cultural la Fontanella de Costur

1. XAVI,buen paseo! te dejo enlace a una imagen G.EARTH, donde te indico una senda para llegar de la vuelta Arañuel-Cirat por el río a Pandiel, seran 100 o 200 metros, cuando te desvias pasas un puentecito de piedras, que cruza a las huertas, y de ahí por camino agricola hacia la carretera, justo en el límite huerta-carretera-montaña quedan algunas ruinas de lo que fue pandiel.
    copia y pega:

2. Quina casualitat,Xavier,tu vas quedar amb Jesús Morcillo pare per a fer aquesta ruta i jo avui he anat amb Jesús Morcillo fill a fer barranquisme en el Riu Carbo jejeje.

3. No tinc el gust, saluda'l de la meua part. Jo és que només vaig amb gent major, et diria que és perquè en saben més i així aprens més coses (és ben cert) encara qui pot pensar que són els únics que no em deixen enrere. (pot ser també és cert).