diumenge, 2 de juny del 2013

SANT JOAN - COVA DE LA BERTRANA

Ja fa temps que teníem pendent pujar a acampar a Penyagolosa, així que aprofitant que de l'escola dels xiquets havien organitzat una acampada no ens l'hem volgut perdre i hem pujat a fer nit enmig dels pinars.
El lloc triat ha estat el campament de Lloma Belart II, un dels tres que hi ha a les rodalies de Sant Joan, i ha estat l'AMPA com a associació l'encarregada de demanar-lo. El lloc és magnífic, envoltats de pins, aprop de tot i amb la sensació d'estar lluny a l'estar un poc apartats dels llocs de pas més habituals.
Després de fer nit calia fer alguna volta amb els xiquets. L'excursió més normal és pujar al pic però com des de Sant Joan és un camí massa llarg pels xiquets hem fet una volta pujant a la Cova de la Bertrana des de l'antiga casa forestal, ara reconvertida en centre d'interpretació (malauradament tancat).

Hem eixit del campament camp a través fins a Sant Joan, i he aprofitat per a que els xiquets es familiaritzen amb la brúixola i la seua utilitat per a orientar-nos en llocs sense altra referència.
Pinar de la Foieta Voltada.

Hem eixit al començament de la senda accessible que ens porta fins a la Casa Forestal pel barranc de la Teixera.
Sender accessible.

Des de darrere de la casa hem seguit una pista que puja recte cap a la Beltrana, primer per un terreny més obert amb alguns pins fins que la pista ha deixat pas a una senda.
Sender al Rodesnar.

Quan hem deixat enrere el terreny calar el pinar s'ha espesseït i els pins negres han deixat pas als pins rodesnos, i la pendent s'ha fet més pronunciada. No debades esta part es coneix com el Rodesnar, fent referència a la diferent composició del sòl.
Ací hem aprofitat per a fer un mos i descansar un poc, sobretot els menuts que a més han aprofitat per agafar algunes de les grans pinyes que hi ha per terra.
Senda pel Rodesnal.

Seguint senda amunt hem travessat la pista del Rebollar i hem seguit recte pel pinar cobert d'un espès sotabosc de burgueroles i falagueres que just ara comencen a treure els nous brots.
Falagueres brotant.

Així hem arribat sota els cingles on es troba la cova de la Bertrana. Ací es troben ja els primers roures, acompanyats d'algun grèvol que s'amaga entre les roques.
Mentre els majors descansem els menuts han aprofitat per a explorar entre les roques i penyes caigudes del cingle, abans de reprendre la marxa.
Cingles de la Cova Bertrana.

Des d'ací hem seguit un vell carril de traure fusta per a tornar a trobar la pista del Rebollar que hem seguit un tram de baixada, fins que fa una revolta tancada on l'hem abandonada per seguir recte per una vella pista de treure fusta.
Pista del Rebollar.

Les falagueres comencen a eixir i a cobrir alguns rodals i en tot moment anem sota el pinar de pinastres. Així arribem al PR-CV-66  que baixa de la Portera del Llop seguint el camí de les Carretes, per on antigament baixaven les carretes carregades de fusta a Sant Joan.
Vell camí de treure fusta cap a les Foietes.

Seguim el camí avall i es nota en alguns trams que fou un camí ample, per a poder passar carros, encara que amb una forta pendent. Total la fusta l'havien de baixar i no pujar.
Camí de les Carretes.

Deixem els saulonars de la Bertrana i el Rebollar i tornem a trobar el terreny calar, i la vegetació torna a canviar i ens retrobem amb les carrasques, roures i pins negres, més escassos conforme anem baixant.
Panoràmica de la Lloma Belart i Penyagolosa.

De tota manera la Primavera està en tot el seu esplendor i fa goig passejar voltat de flors i amb Penyagolosa al davant.
Lloma del Pi de la Fulla.

Enllacem amb el camí del Puerto i, un poc més avant, amb el GR que ve pel camí de Villahermosa, i seguint-lo arribem a Sant Joan per la Font Coberta, per la façana principal de l'ermita, on entren les romeries i pelegrinacions i que només s'obre els dies de festa.
Sant Joan i la Font Coberta.

Des d'ací retornem al campament pel camí vell de la Pegunta, deixant-lo abans d'enllaçar amb la pista per pujar al recte un tallafocs fins on tenim les tendes.

Ja només ens queda disfrutar d'un bon dinar i relaxar-nos mentre els xiquets juguen pel pinar.

• Diversos autors(1994) Penyagolosa excursions a Peu. Ed. Centre Excursionista de Castelló
  • Roncero i Ventura, Enric (1999) Penyagolosa: paisatges del sostre d'un País Ed. Tàndem
  • Fuster Puig; Pau (2010) Vistabella del Maestrat. Mapa i guia excursionista. Ed. el Tossal cartografies