dissabte, 31 de desembre del 2011

L'ESTARTIT A LA CALELLA

La ruta és una combinació de les rutes 1 i 2 del parc.
La ruta comença al final del port, a l'escollera de ponent, pujant pel carrer del Cap de la Barra entre els edificis que miren a la badia de Pals. La pujada és forta però cada vegada les vistes sobre l'Estartit són millors.

Port de l'Estartit.

A l'arribar al final del carrer seguim un curt tram d'escales i deixem enrere la zona urbanitzada que contrasta vivament amb les pinedes obertes de la part alta del cap de la Barra.
gmail
Deixem a l'esquerra un sender amb fletxes verdes que ve des de la carretera d'accés a l'antiga estació de ràdio dels americans i de seguida arribem a un mirador magnífic sobre les Illes Medes i el Cap de la Barra que hi apunta.
Illes Medes.

Fem camí seguint les marques blanques i verdes del sender local que recorre la costa fins a la cala Pedrosa que passa la vora del Pou de la Calella, avenc tapat amb un reixat.
El camí planeja un poc apartant-se dels penyasegats costaners i comença a baixar buscant un còrrec que baixa directament fins a la Calella.
Ens endinsem de ple al pinar tancat per una baixada de mal peany on cal anar atent de no fer un mal pas.
Ja quasi baix s'obre un tall a la muntanya que ens permet vore la mar a l'altura dels Arquets, uns metres més avall, així com els magnífics penyasegats del paratge.
Els Arquets.

Seguim una trossada més fins arribar a la Calella, caleta pedregosa on trobem un fondejat un pi, arrancat pels temporals com únic company.
La Calella.

Reprenem la ruta amb una forta pujada, abalisada i enfitada que remunta la solana de la Calella fins assolir el pla de l'Eixart de la Conca. Ací el sender s'apropa altra vegada als penyasegats de tal manera que hi ha una tanca per advertir el caminant de la perillositat del terreny.
Golfet del Falaguer.

Des d'ací podem vore el Golfet del Falaguer als nostres peus i a la llunyania el cap de Creus.
Deixem el sender local per enfilar al recte per la garriga a un edifici blanc enrunat. La idea original era continuar fins enllaçar amb l'itinerari 2 (a cala Pedrosa) però les circumstàncies ens obliguen a recurtar-lo, així que busquem un pas entre els coscolls, seguint corriols oberts per la gent i els animals fins a l'edifici de les antigues antenes dels americans.
Cases de l'antiga base americana.

Des d'ací mou un camí asfaltat que seguirem. Es tracta del camí d'accés a les instal·lacions de ràdio, ara en dessús, establides ací pels americans dins el sistema LORAN (precedent del GPS) i desmantellades el 1994 quan el sistema NAVSTAR entra en ús definitivament i el substitueix.
Passem per la casa de l'antena i, posteriorment, per les instal·lacions dels militars americans que la feien funcionar i continuem recte. Deixem a l'esquerra un entrador amb fletxes verdes que ve del Cap de la Barra i al cap de poc trobem un encreuament on passa l'itinerari 2 del parc.
Seguim a l'esquerra un camí asfaltat que baixa en forta pendent entre el pinar.
Camí de baixada.

Arribem així a un camí vorejat de xiprers que puja a la Torre Ponça, magnífic mas que es troba un poc més amunt. Seguim però avall cap a la mar on trobem un magnífic mirador sobre l'Estartit i el seu port, just a la part alta del càmping, per on passem tot seguit entrant al poble per les urbanitzacions de més a ponent.
Mirador cap al poble i les illes medes.

Arribem així a la part vella del poble on finalitzem la ruta.

• Article d'El Punt Avui.
  • Itineraris del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.