dissabte, 31 de març del 2012

DE FUENTES DE AYODAR A PIEDRAS SANTAS PEL POZO NEGRO

Hui tocava anar a Fuentes què ja fa temps que no xafem esta part de la serra. A Fuentes han fet un treball de neteja i recuperació de sendes els darrers anys de manera que les rutes a fer cada vegada són més.
La idea era fer una ruta per les sendes dels voltants així que quan hem arribat hem preguntat al primer veí que hem vist, que se n'anava a treballar amb el tractor, per saber quines sendes s'havien netejat darrerametn. Hem estat de sort, li hem preguntat a la persona més indicada: el propietari d'una empresa especialitzada en la neteja del bosc i que ha realitzat la neteja de les sendes del terme.
Una vegada informats hem iniciat la ruta aprofitant les seues indicacions.
Hem eixit del poble per les hortes de baix del poble i la fuente del Cañar. Passem per baix de la Canal, continuant per la pista de Torralba, deixant a la dreta l'horta de la Cirihuela.
Hortes de Fuentes.

Després d'una curta pujada, i quan la pista comença a planejar, l'abandonem per pujar a l'esquerra per una antiga senda neta que puja pel Covacho fins arribar a la pista que ve de las Hoyas i per baix del Morrón puja a la Bailia.
Senda del Covacho, al fons Zailes.

Després d'una curta pujada arribem a la pista on s'han netejat les vores a manera de tallafocs per a previndre els incendis.
Just a l'arribar a la pista hi ha un indicador retolat amb el títol "camino de Fuentes de Ayodar a Torralba" corresponent a les rutes balisades per l'ajuntament de Fuentes.
Pista a la Bailia.

Continuem camí per pista passant sota el Morrón, amb bones vistes del Río Ayodar que ens queda a la dreta. Torralba apareix davant nostre entre los Morrones de Gil i el Alto de Benatares.
Abandonem la pista per seguir un carril ample que baixa per la dreta a buscar un barranc que baixa de la Bailia. Només travessar el barranc trobem una senda que baixa des de la Bailia i que seguim a la dreta.

La senda voreja el barranc i ens baixa a la pista de Torralba seguint, si fa no fa, la ratlla del terme de Torralba.
Arribem a la pista i seguim a la dreta passant per sota la Peña de la Yedra. Un poc més avant es troba la fuente del Río on naix el río Chico o río Ayódar. L'aigua naix d'un forat de la muntanya però un poc pertot arreu trobem ullalets que regalimen aigua i formen el riu que alimenta les hortes de Fuentes i d'Ayodar.
Deixem a la dreta un camí que puja al pou d'on s'abasteix el poble de Fuentes (just dalt de la Fuente del Río) i travessem el riu que només sol dur un fil d'aigua.
De seguida ens desviem a la dreta per una senda que ens porta a tornar a travessar el riu, que ací s'encaixa entre el rodeno i la toba per anar a buscar el Pozo Negro (que a Torralba anomenen el Pozo sin fondo).
Río Chico dalt del Pozo Negro.

Pugem un poc per a esquivar la caiguda del Pozo Negro on baixem per a gaudir d'un dels millors paratges d'Espadà. Tot i que fa calor i abelleix entrar, només tocar l'aigua se'n passen les ganes.
Continuem la ruta tornant a travessar el riu i baixant per la vora fins a la fuente del Zuro.
Des d'ací tornem a travessar el riu i remuntem per un corriol no massa net a una pista que passa davant mateix de la font.
Seguim la pista cap a l'esquerra (a la dreta retornaríem a Fuentes) que s'aparta del riu i remunta un barranc (el barranco de porchovés??) fins que s'acaba i continua una senda neta que puja per una vessant coberta de matollar.
Senda a Porchovés.

El vell camí de ferradura va remuntant el barranc fins que girant a l'esquerra el travessa i continua al recte, sense traces de senda i amb forta pendent. Travessem pinarets jòvens i ens arrapem per les vessants fins que arribem a un collet, just baix d'un corral assolat on retrobem l'antic camí. Ens preguntem si s'ha perdut definitivament el vell camí o és que qui ha netejat la senda no l'ha trobat.
Continuem per la senda que planeja fins arribar a un collet, on enllacem amb el vell camí de ferradura que unia els pobles de Torralba i Cirat passant per Macasta.
El seguim a la dreta fins a coronar la Crebantada.
Camí vell de Torralba a Cirat. Al fons Macasta.
Baixem una trossada fins arribar a una pista, just davant d'un vell corral mig enrunat. Seguim la pista a la dreta i deixem el vell camí que baixa cap a Macasta. Fa uns anys es va netejar la senda fins al mas, ara torna a estar molt tapat.
Continuem per la pista que recorre les llomes cobertes de matolls i ginebres, en un paisatge molt diferent de l'habitual per espadà.
Llomes a Macasta.

Passem per la vora d'un tossalet coronat per un pal amb un anemòmetre i una fita a l'esquerra del carril ens marca la senda de baixada a Piedras Santas.
La senda no està tan neta com les altres que hem xafat però no presenta cap dificultat. Baixem pel mig d'un matollar de romer a buscar els corrales de Piedras Santas dels quals no en resten més que les parets.
La senda els passa pel mig i acaba a un bancal sembrat de blat per a les perdius que he de travessar per arribar a la pista que baixa del Vago.
Continuem pista avall, deixant a la dreta el barranco del Buitre fins que la pista gira a l'esquerra per a buscar Peñalba, on l'abandonem per a seguir una senda marcada amb una fita que continua recte cap a Fuentes que comença a vore's al fons dels barrancs.
Baixem pel vell camí empedrat fins arribar a la pista que havíem deixat a l'eixir del Pozo Negro. La seguirem ara a l'esquerra en un curt tram de baixada fins que enllaça amb la pista que baixa de Peñalba.
Continuem recte i encara que semble mentida trobarem una senda que baixa cap al barranc. Poc a poc la senda es fa més evident i més bona i ens endinsem en un bosquet mixte de pins, sureres i roures que ens acompanya fins a la balsa de los Chorricos, on enllacem amb la riera de Macasta.
Des d'ací només ens cal seguir la sèquia, ara tapada i coberta amb rodeno roig de manera que sembla una senda acondicionada, que ens durà al poble.
Passem un abeurador i un poc més avant el Molino de Arriba, arreglat i acondicionat per a convertir-se en museu de l'aigua.
Rodet nou del molino de Arriba.

Seguim per damunt de la sèquia fins que trobem els partidors on se'n fan dos. Continuem per l'esquerra, a la dreta la sèquia passa a l'altra banda del riu per la Canal per regar les hortes de la dreta del riu.
De seguida trobem la fuente el Cañar i pel passeig peatonal retornem al poble.

fuentes - torralba - fuentes
fuentes - torralba - macasta - fuentes més informació ací
fuentes - villamalur més informació ací
fuente el zuro - bco de la balsa
fuentes - bailia - erica blanca
torralba - 4 caminos - torralba
torrechiva - poza negra - fuentes més informació ací

• Web oficial de l'ajuntament de Fuentes de Ayodar.
  • Pàgina web personal de Joan Ros Sanfélix.
  • Barberà i Miralles, Benjamín Catàleg dels Molins Fariners d'aigua de la província de Castelló Ed. Antinea, Vinaròs, 2002

1. Buena alternativa a la típica ruta del pozo Negro

Este verano la recorreremos

Por cierto ¿Sabes si se puede descender desde el Pozo Negro por dentro del río?

Saludos

2. No ho he fet mai però tinc entès que es pot baixar fins al Pozo Azul. Hi havia una ressenya del barranc on s'havia de fer algun rapel però no l'he trobada. Si tens interès posa't en contacte amb "http://cmzona5.blogspot.com.es/" que el van baixar i equipar fa uns anys.