dissabte, 3 de març del 2012

FONTS DE BORRIOL: BOTALÀRIA, SANT MARTÍ I CODINA.

Hui hem anat a Borriol amb la idea de fer la ruta de les fonts i disfrutar dels ametlers florits. No hem estat de sort, la florida dels ametlers ja es passada i ens hem despistat a la ruta de les fonts i només hem passat per tres. Però anem per parts.

Hem eixit des de la gasolinera de Borriol, on hi ha un panell informatiu dels camins i sendes de Borriol i hem anat a buscar el camí de la Botalària per començar la ruta de les Fonts.
Estudiant la ruta.

Ací mateix hi ha una font (sense aigua) on estan representades totes les fonts del terme: Botalària, Pollosa, Teula, Codina, Penya, etc. Ja posats podem dir que les hem visitades virtualment però ara calia visitar-les físicament.
Hem fet un poc de volta pels carrers nous fins que hem agafat el camí vell de la Botalària que enllaça amb la pista asfaltada que hi arriba.
Abans d'arribar deixem a l'esquerra la senda que puja cap a la Mina de la Botalària, a l'altra banda del barranc, i a la dreta la senda que passa sota els cingles i puja cap a la Roca de la Dama.
Un poc més avant i al fons del barranc, just on s'acaba l'asfalt està la font i, com sempre, gent omplint aigua tot i la frescor del matí doncs el sol encara no ha baixat dels cingles de la Botalària.
En eixos mateixos cingles hi havia als anys cinquanta una escola d'escalada on assajaven els escaladors castellonencs abans d'aventurar-se en parets més serioses.
Font de la Botalària.

Continuem per senda cap a la Mina de la Botalària però a meitat camí ens desviem per un sender que puja pensant que acaba al mateix lloc.
Barranc i cingles de la Botalària. Al fons el Tossal Gros.

Només quan ja portem un tros de pujada ens n'adonem que anem errats. Com no tenim costum de tornar enrere seguim amunt fins al corral de Cotico on acaba la senda.
 Des d'ací es pot baixar al camí de les Javaloies per on passa la ruta de les Fonts però decidim acurtar baixant directament al camí de les Ermites per darrere del tossal de Purri.
Descartem la pista que per la Roca de la Dama arriba a la Pedra i girem a l'esquerra per baixar cap a uns bancals d'ametlers on continua una estreta senda oberta per les motos, amb trams de forta pendent que ens deixa al camí de les Ermites que remunta el barranc homònim.
Tram de baixada perillosa.

A l'altra banda del barranc el vessant de la Serra del Portell es troben completament abancalats fruit de la fam de terres que hi havia al segle XIX. La fama de bons ribasseros que sempre han tingut els borriolencs es demostra amb la mestria amb que estan fets els ribassos dels bancals i amb el fet que encara estiguen dempeus.
Remuntem el barranc de les Ermites seguint les cintes preparades per a la Marxa a Peu per Borriol que es celebra demà.
Passem per sota del tossalet del Castell que, si no anem errats, es troba a la capçalera del barranc.
El Castellet.

Un poc més avant abandonem la ruta de les fonts que es dirigeix al coll de la Serra (vora el mas de Tàfol i la Pedra) pel pou del Portugués, mentre que nosaltres seguim el traçat de la carrera pujant a la Serra del Portell i seguint el camí que la recorre per dalt.
Deixem a l'esquerra el camí que baixa a la font del Ros i la nova ermita de Sant Vicent de Moró i enfilem el pinar del Cormo del Portell abans de baixar a travessar uns bancals d'ametlers a banda i banda del camí per on passa el GR-33 entre el Pou de Mollet i la Pedra.
Serra del Portell a l'esquerra i les faldes del Mollet a la dreta.

Travessem la pista i pugem per un espès pinar que corona el Cormo del Bustal. Anem tota l'estona seguint la ratlla que separa els termes de Borriol i Moró.
Pinar al Cormo dels Bustals.

Baixem i ens endinsem al terme de Borriol dirigint-nos als bancals que envolten el Mas de la Flora, on retrobem la ruta de les fonts que ve pel camí de la Penya, just on s'acaba l'asfalt. Amb aquesta variant no hem passat pel pou del Portugués però hem evitat un bon tram d'asfalt.
Des del Mas de la Flora continuem la pista cap a la Penya però un poc més avant deixem el camí, per on continua el traçat de la marxa de Borriol, girant a la dreta cap al mas de l'Hereu.
Gossos a prop del mas de l'Hereu.

Arribem a la font de Sant Martí, amb la seua bassa i llavador, just a la vora del Mas de l'Hereu i aprofitem per fer un descans i recuperar forces.
Font de Sant Martí.

Després d'una breu parada continuem la ruta baixant per les faldes del tossal de Codina cap a la font de Codina, just al fons del barranc. El terreny calar que ens ha acompanyat al llarg de tot el recorregut deixa pas als gresos rojos de rodeno que ens acompanyen en la baixada fins a la font. Just abans d'arribar ens retrobem amb les cintes de la Marxa de Borriol que baixa de la Penya.

Després d'una breu ullada a la font continuem pel camí de Codina cap a Benifaet, al peu de les muntanyes i ben pla.
Deixem a la dreta les cintes de la Marxa que puja cap a la Pedra i a l'esquerra una pista que munta a la Penya just abans de separar-nos del barranc de Codina.
A partir d'ací el paisatge canvia radicalment i les garroferes primer i els ametlars i tarongers, més tard, prenen el relleu dels pins i matolls dels aiguavessants per on hem baixat.
Passem per la vora d'algunes casetes d'estiueig i d'un parell de granges fins que arribem al camí de la Serra, que baixa de la Pedra. El seguim un tros avall fins arribar a la nova autovia que segueix el traçat de l'antic
Camí Real, traçat sobre la Via Augusta dels romans.
Moderna Via Augusta.

Seguim pel carril bici de l'autovia fins que l'abandonem per seguir el traçat del camí vell, entrant al Poble Nou de Borriol pel pont de Cominells.

Ací està el track de la ruta:

pedra serra - pou del portugués - cormo del portell més informació ací
pedra serra - mas de l'hereu més informació ací
pedra serra - la penya
pedra la serra - tossal de mollet
borriol - el purri - pedra serra - gr33
moro - sant vicent - moro
borriol - les ermites - tossal blanc
botalaria - calvari - castell

• VV.AA. Caminant per Borriol Ed. Comissió organitzadora V jornades de la Plana de l'Arc, 2000
  • VV.AA. S.G.R. 33 Castelló de la Plana - Sant Joan de Penyagolosa Ed. Diputació de Castelló, Castelló, 2000
  • Linares i Bayo, Cristià Toponímia dels pobles valencians: Borriol Ed. AVL, València, 2009 accessible a la web.
  • Associació Borriol Cultural
  • Club Muntanyer la Pedrera
  • Ajuntament de Borriol
  • Cervelló i Rubio, Vicent et al. Penyagolosa Guía de Escaladas Ed. Centre Excursionista de Castelló, Castelló, 2001