dimecres, 8 d’agost del 2012

LE BREVENT - PLANPRATZ - LA FLEGERE

Hui tocava pujar a le Brévent aprofitant el telecabina de Planpraz i el telefèric del Brévent. El dia ha eixit magnífic i no hi ha ni un núvol així que podem disfrutar de les magnífiques vistes del massís del Mont Blanc que ens proporciona el mirador de le Brévent.
Aguille de Midi, Mont Maudit, Mont Blanc, Dôme du Goûter i Aiguille de Bionassay.

La idea és baixar des de le Brévent a Planpraz pel Col du Brévent i des de Planpraz seguir pel Grand Balcon Sud fins a la Flégère. Al final la ruta s'allarga per baixar a Chamonix.
La ruta des de le Brèvent: a sota Planpraz i al final le Flégère.

Comencem la ruta a le Brévent, a l'estació del telefèric, des d'on pugem els pocs metres que ens queden fins al cim on hi ha panells explicatius de les glaceres de la vall de Chamonix així com una caseta amb exposicions.
Telefèric del Brèvent.

Des d'ací baixem per una pista en mal estat que puja des de Plan Praz fins la Brèche du Brévent que s'obri a la muralla de roca i per on baixa la pista.
Nosaltres passem el tall per vore els escaladors que van pujant per les vies obertes al gneis, i per a què els xiquets juguen en una de les congestes que s'ha format al peu de via.
Vies d'escalada a la Brèche de Brévent.

La nostra ruta però no passa la Brèche, sinó que es desvia per una senda abalisada amb el blanc i roig del GR5 i el tour du Mont Blanc, i amb punts rojos.
La senda va fent la volta a le Clocher du Brévent, amb magnífiques vistes sobre la reserva natural de les Aiguilles Rouges (que comença ací).
El camí no és tècnicament difícil tot i que passa per un terreny rocallós on cal anar amb compte. L'únic punt complicat de baixar està equipat amb passamans i una escala i és ací que trobem un embús degut al poc hàbit de caminar per muntanya de la gent que portem per davant. (els avancem per la vora, destrepant).
Passamans i escala.

Continuem per una zona de blocs caiguts de la Clocher de Brévent, on s'han apartat alguns rocs i altres s'han arreglat de manera que es fàcil de caminar.
Camí empedrat!?

Ens acostem al col de Brévent i deixem a la dreta l'aresta que uneix el col amb la brèche, on es veu gent caminant i sembla que hi ha una escala per baixar. No he trobat informació de l'aresta però ha d'estar bé i no sembla difícil.
Cresta du Brèvent amb el Mont Blanc al fons.

Passem un primer collet i ens acostem al col pròpiament dit, on es separen el GR5 i el TMB. Una gran fita i uns cartells indicadors (omnipresents a totes les rutes) ens guien per no perdre'ns.
Arribant al col du Brèvent.

Travessem una congesta i ja som al coll; bé, a uns metres del coll que ens queda un poc més amunt, però no el transponem per vore el panorama de l'altra banda perquè difícilment serà millor que les vistes del davant.
Després de descansar un poc (els xiquets han de jugar amb les pedres i la neu, fins que es xopen) continuem el camí amb una forta pendent de baixada.
Baixant a Planpraz.

Baixem per un rellomet que enfila directe a Planpraz, i anem resseguint-lo per dalt per baixar en una llarga llaçada cap als remuntadors i el chalet de Planpraz.
Chalet de Planpraz.

A l'arribar ací aprofitem per fer un mos als prats, per continuar la ruta pel Gran Balcon Sud cap a Charlaron.
Continuem per una vella pista de suport a les pistes d'esquí fins que la deixem i baixem per una senda a travessar la pista de Planpraz a la Flégère.
Inici del Gran Balcon Sud. Al fons el Mont Blanc.

A partir d'ací deixem enrere els prats i les landes de neret i nabiueres i ens endinsem al bosc de pi negre de muntanya.
Sender penjat al bosc.

A partir d'ací el recorregut canvia radicalment. Anem per dins d'un bosc amb algunes clarianes per un sender que s'arrapa per la costeruda vessant i s'arrapa a les roques per passar els ressalts rocosos. Hi ha algun lloc on s'han instal·lat tanques per evitar una caiguda que resultaria fatal.
Finalment entrem a una gran coma on es troben els prats de Charlaron i on travessa la senda que puja des de Chamonix cap al Lac Cornu.
Font de Charlaron.

Poc després passem per la font de Charlaron, l'únic punt d'aigua segura de tot el recorregut, i remuntem la pendent per entrar altra vegada dins el bosc.
És ací on la xiqueta, que ja està cansada i cal portar-la al coll, s'adorm, i cal fer camí amb ella al coll.
Dormint i fent camí.

Passem després per la combe de Lachenal, on hi ha un mur per canalitzar les allaus, freqüents com ho demostra la falta d'arbres grans, només hi creixen alguns bedolls prou flexibles per suportar el pas de la neu.
Entrem novament al bosc i, per sort, la menuda es desperta al lloc on cal pujar unes escales per superar un ressalt rocós, ja a la vora de l'estació del telefèric de la Flégère.
Cues a la Flégère.

A l'arribar a la Flégère ens trobem amb una gran cua per pujar al telefèric de baixada i, preguntant, ens diuen que podem estar fins a una hora fent cua així que mentre els xiquets baixen amb la mare decidisc baixar caminant fins a Chamonix i recollir-los a les Praz (evitant així fer l'enllaç entre les Praz i Chamonix).
El camí comença per la pista d'esquí que baixa des del chalet de la Flégère fins que es desvia avall pel bosc buscant el sentier dels Gardes.
Sender de baixada.

Seguim una estona el sender per tornar a baixar cap a la Floria. Les vistes de Chamonix i el Mont Blanc són espectaculars ... quan s'obre el bosc.

Passem pel curiós chalet de la Floria on hi ha servei de bar, tot envoltat de flors i amb una fonteta per agafar aigua i seguim baixant cap al Petit Balcon Sud.
Entrada a la Floria.

Conforme baixem el bosc de pi va deixant pas als avets, i fins i tot a la part més baixa trobem bedolls i altres arbres de fulla caduca, ja ben prop de Chamonix.
Finalment arribem a la part alta de Chamonix, on només ens queda baixar a buscar el cotxe.
La baixada presenta nombrosos encreuaments però en tots ells està clarament indicada la direcció i, per tant, resulta fàcil de seguir.
Ara només queda recollir la resta de la família a les Praz per cloure una bonica jornada de muntanya, apta per a tothom.

• Web de la compagnie du Mont Blanc
  • Web de Turisme de Chamonix
  • Carte de randonnée Chamonix Massif du Mont Blanc 3630 oT IGN top 25, 2012
  • Gonzales, Marie-Luise (trad.) Chamonix: las más hermosas caminatas pedestres accessibles a todos. Ed. AIO, Nice