diumenge, 14 d’octubre del 2012

ALPINISME PER A XIQUETS A CARBONERA

Feia anys que no pujava a Carbonera i al trobar un track que pujava des de la cara sud vam decidir aprofitar i fer la crestera de las Dehesas Nuevas i de Carbonera.

Comencem a caminar a una ampla collada als peus del Puntal de Caramochuelos, a la carretera forestal (de terra) entre Bezas i Valdepesebres. Just ací un cartell de Pàrquing ens convida a deixar el cotxe i començar la ruta.
Pujarem a Carbonera per un tallafocs que comença ací mateix i que ressegueix la carena on ressalten alguns crestalls de quarcita que faran més entretinguda l'ascensió.
Tallafocs per on pujarem a Carbonera.

El primer tram és un poc avorrit, sobretot per als xiquets, doncs és una llarga pujada pel tallafocs, però ben prompte s'anima i comencen les grimpades per les roques.
Grimpant per les roques.

La veritat és que no cal grimpar ni posar les mans però els xiquets s'ho passen d'allò més bé buscant les parts més difícils i per on més roques hi ha.
Quan arribem al cim de les primeres roques girem enrere i als nostres peus s'estén bona part del paratge dels Pinares de Rodeno.
Mirant enrere.

Mirant avant tenim ja a la vista, però molt lluny, el cim de Carbonera amb la seua torre forestal.
Continuació de la carena. Carbonera al fons.

Continuem per la cresta però ja sense tantes roques fins que ens trobem als peus del capoll de las Dehesas Nuevas.
Pugem fins al cim grimpant i ens encordem per baixar, pensant que pot ser ens caldrà desgrimpar algun tros.
Encordats pel crestall.

El final del crestall es troba tallat per un esglaó d'un parell de metres, que amb cura es pot desgrimpar en algun lloc, o evitar fent una volta més gran. Com que els xiquets ja tenen l'arnés i hem carrejat la corda aprofitem per muntar un rapel senzill des d'un pi.
Part de baix del rapel.

Després de fer el rapel continuem baixant fins arribar al Vago de la Ventana, on puja una pista des del collado de Caramochuelos. Nosaltres però continuem amunt pel tallafocs encetant la dura pujada final a Carbonera.
Tram final de pujada a Carbonera.
La pendent és força gran i cal pendre-s'ho amb calma. Ens trobem arrecerats del vent que ens ha bufat al llarg de tota la pujada i fa calor.
Arribem finalment a la vella casa on s'estava el forestal, i pujant un poc més amunt al final de la pista que puja des de Valdepesebres.
Un tram final d'escales obrades ens duen a sota de la torre de vigilància forestal, i just a la vora es troba el vèrtex geodèsic de Carbonera.
Vèrtex de Carbonera.

Les vistes són magnífiques i al sud es veu clarament la serra de Javalambre, i a la seua esquerra la serra de Gúdar. Més aprop distingim Teruel i la vall del Guadalaviar. Als nostres peus la fossa del Jiloca que s'esten cap al nord i de l'altra banda Sierra Palomera, i d'esta San Ginés. Tenim també una panoràmica completa de la serra d'Albarracín des del massís del Tremedal al Jabalón.
La baixada l'hem de fer per un tallafocs que mou d'ací mateix i passa pel collado de las Trincheras, però des d'ací hi ha unes penyes complicades de baixar, així que iniciem la baixada per la pista a buscar el tallafocs però més avall.
Pista de baixada.

La pista va fent la volta al cim, voltats de pinars de pi rodeno en una agradable baixada fins que fa una revolta molt tancada a esquerres. En este punt hem d'abandonar la pista i baixar pel tallafocs que té una gran pendent encara que no presenta massa dificultat llevat de les pedres soltes que ens poden fer caure alguna culada.
Tallafocs de baixada.

La segon part de la baixada no té tant pendent i es fa més còmoda de baixar.
Arribem finalment al collado de las Trincheras i agafem la pista cap a la dreta de retorn al punt d'eixida.
La quarsita dels cims ha deixat pas a una pissarra molt desfeta, i les carrasques dels crestalls rocosos als roures sota els pins.
Camí de retorn des del collado las Trincheras.

Anem planejant, tot i que també baixem un poc a buscar el collado de Caramochuelos, i passant per la part baixa de las Dehesas Nuevas.
Després del coll la pista puja un poc, travessant un pinar més espés fins arribar al punt d'inici.
Dehesas Nuevas.

Completem així una curta però interessant volta, fàcil per als majors però amb un punt d'aventura per als xiquets.

• VV.AA. El Rodeno. col. Rutas CAI Aragón. Ed. CAI, 2005
  • De Jaime Lorén, Chabier Paisaje protegido de los pinares de rodeno y sierra de Albarracín. Ed. PRAMES, 1996