diumenge, 7 d’abril del 2013

ESTANYS D'ALMENARA

Arribada la primavera ja és hora d'anar a la mar i un bon lloc és la mar d'Almenara, tranquila i amb un bon passeig per caminar.
Però abans hem anat a fer una volta per la marjal d'Almenara que està plena d'aigua i de vida. Això sí no hem sigut els únics que hem tingut eixa idea perquè estaven de gom a gom i això ha fet que els ànecs, fotges i polles estigueren més amagats que de costum.
La marjal d'Almenara és la segon zona humida en extensió de la província de Castelló, només superada pel Prat de Cabanes, i forma part de l'enfilall d'aiguamolls, albuferes, marenys, marjals i estanys que s'estenia pel litoral valencià des del Lluent de Castelló fins a Dènia. Conserva encara una làmina d'aigua permanent a la zona dels Estanys que ha estat augmentada gràcies als treballs de recuperació d'ullals i d'hàbitats duts a terme per la conselleria de Medi Ambient i Acció Ecologista Agró que han permés recuperar el paisatge original.
La marjal està separada de la mar per les Serratelles; cordó litoral d'arena que pràcticament ha desaparegut sota la pressió urbanitzadora de la darrera dècada fent desaperèixer un paisatge natural i cultural pràcticament extingit amb un benefici econòmic, almenys, dubtós.

Hem començat la ruta des del karting d'Almenara, al camí Serratelles, on hi ha un panell que informa de la ruta Roja de l'itinerari "anem de marjal".
Just des d'ací comencem la ruta que comença per la vora del canal de Torreblanca.
Canal de Torreblanca.

Deixem la pista de karts a l'esquerra, de l'altra banda del canal, mentre que a la dreta s'estenen els estanys fins a les primeres muntanyes.
Anem vora canal fins que trobem el camí dels Mangraners on un pal indicador ens convida a trencar a la dreta per un camí de terra que enfila recte a les muntanyes travessant la marjal.
Camí dels Mangraners.

A mà dreta deixem la Ponderosa, antiga finca recuperada com a llacunes, mentre que a l'esquerra trobem la marjal, ara amb aigua, però que es seca a l'estiu. Com que el camí està prou transitat de bicicletes, corredors d'a peu i caminants els ànecs i demés ocells s'amaguen als senillars o s'estant ben lluny dins l'aigua.
Estanys.
Ja cap al final del camí la terra deixa pas a l'asfalt i a la nostra esquerra comencen a apareixer horts de tarongers i un poc més avant ens desviem de la ruta Roja per fer la volta als estanys d'Almenara.

Es tracta d'una curta ruta que fa la volta als Estanys i on hi ha un parell de llocs d'observació d'aus.
Punt d'observació.

D'aus n'hi ha moltes però com que hi ha també molta gent no és gens fàcil fore-les.
De tota manera la passejada vora els estanys és agradable i es passa a frec de la Muntanyeta dels estanys on hi ha un centre d'Interpretació (tancat) i una àrea de descans amb tauletes i lloc per fer foc, ara de gom a gom de la gent que ha vingut a fer-se el paelló.
Centre d'interpretació.

Passem a la vora de l'Ullal dels Estanys, recuperat per Acció Ecologista Agró fa pocs anys i d'on ara ix una aigua clara i transparent.
Ullal.

Seguim l'itinerari que passa entre l'Estany Gran i la falda de la Muntanya Blanca fins que tornem a eixir a la ruta roja, que reprenem.
Itinerari adaptat vora els estanys.
Continuem pel camí dels Mangraners fins als peus de la Muntanya Blanca i la voregem cap a la dreta, passant entre les faldes de la muntanya i els horts de tarongers.
Camí entre la muntanya i la marjal.

Arribats al camí de la Tallola trenquem a l'esquerra i enfilem cap a la mar, retornant al punt d'inici i passant per la part cultivada de la marjal; majoritàriament tarongers tot i que encara resten algunes partetes d'horta.

Camí de terra travessant la marjal.
Arribats a la punta del camí de la Tellola el camí asfaltat acaba i hem de continuar per un camí de terra que travessa una finca de tarongers. Suposadament hem perdut les marques de la ruta roja però dret a la mar al final tornarem a trobar-les així que seguim recte travessant la part eixuta de la marjal. Antigament ocupada per l'horta i ara plantada de tarongers.

La Ponderosa.
Arribem així finalment al canal de Torreblanca i retornem cap a la pista de Karts finalitzant una ruta que no té cap complicació i fins i tot es pot fer amb un carret de xiquets i que presenta una varietat d'ambients interessant, ideal per a realitzar amb família.
Canal de Torreblanca.

I ací un altres tracks per la marjal d'Almenara: