diumenge, 25 de maig del 2014

VOLTA AL MONTE DEL RUBIAL DE CHÓVAR

Hui tocava fer ruta familiar, ni molt llarga ni molt pesada. Després de llegir dies arrere la crònica de Jose pujant al Bellota per la cara sud, que ben pronte han repetit els altres Trotasendes, vaig reprendre la idea de pujar al Bellota per ací des de Chóvar, però anant primer a Menda pel collado de los Lentiscos. En el mapa d'el Tossal de Chóvar apareix una senda fins al coll però ixes sendes amb puntets solen ser sendes perdudes o mig esborrades i com ja ve la calor no és cosa d'anar embolicant-se enmig d'un argilagar en pantaló curt, així que he aprofitat per fer una ruta a Chóvar i vore en directe la senda en qüestió (que sembla molt tapada).
Anem doncs a Chóvar a fer la ruta 6 del mapa de Chóvar que puja al Tollo de la Rocha pel camino de Bellota, continua pel camino de los Lentiscos fent la volta al Rubial fins a los corrales de Guarga, i pel camino de Guarga i passant vora la Torreta retorna a Chóvar.
Eixim doncs des de la Fuente de San Antonio, vora la carretera d'Eslida i seguim per davant del Lavadero que agarra l'aigua de la sèquia del barranco del Carbón. Malauradament corre molt poca aigua.
Llavadors.
El camino de Bellota passa per la vora i travessa el barranco del Carbón aprofitant un pont per on s'ha traçat una moderna pista, però només travessar-lo de seguida tornem a reprendre el camí que puja per l'esquerra de la pista.
Camino de Bellota.
El vell camí ha estat aprofitat per a fer descens amb btt i per això s'han fet salts i han peraltat algunes revoltes modificant, a vegades de manera substancial, el traçat del mateix. Fins i tot trobem zones on s'han fet passeres amb palets que si bé faciliten la baixada de la bicicleta dificulten el pas dels caminants i impedeixen el trànsit de cavalleries per a les quals es va traçar el camí. Fins i tot ens vam trobar amb problemes quan la gossa que portàvem va ficar la pota entre els palets.
Personalement continue pensant que en conte d'alterar vells camins els biciclistes haurien de traçar circuits nous que s'adeqüen a les seues necessitats.
Camí alterat pels ciclistes.
Pujant pel camí arribem finalment al Tollo (o Pozo) de la Rocha, ara reconvertit en un aljub cobert situat a un collado de las Alegas. Ens trobem en una important bifurcació de camins. Per la nostra dreta puja la pista des del poble. Per dalt de l'aljub puja la pista cap al Prado i la fuente Bellota. Avall continua la pista a Bellota Bajo. Baixant també continua el camino de las Alegas cap al barranco de Bellota.
Nosaltres no agarrem cap d'eixos camins sinó que seguim per la vora d'un ametlar per on passa el camino de los Lentiscos.
Camino de los Lentiscos pujant des del Pozo de la Rocha.
El camí és clar i ben marcat i puja deixant a la dreta el barranco de Bellota i a l'esquerra la Hoya. El camí puja un poc i després passa per un ampla collada que enllaça amb el Rubial.
Senda pel Rubial.
Quan arribem als peus del Rubial trobem uns bancals d'ametlers treballats i el camí ací es troba net i ample doncs entren als bancals.
Seguim entre ametlers i el camí més ample gira a l'esquerra i es fa pista baixant a Chóvar per la Hoya. Nosaltres seguim el camino de los Lentiscos per la dreta, ara més tapat de malea.
Camí entre ametlers.
El camí va fent la volta al Rubial, sense perdre altura. Per la dreta baixa el barranco de Bellota i de l'altra banda de barranc estan los Lentiscos. Quan fem la volta a un replec de la muntanya per la dreta baixa el perdut camí de los Lentiscos que travessa el barranc i puja per l'altra banda fins el coll. El camí està més mal del que pensava.
Senda del Rubial a Guarga.
El camí aboca a un bancal d'oliveres a vista del corral de Guarga, dalt la Hoya de la Carrasca, i entre les oliveres continuem fins que eixim pel camí que entra als bancals passant entre algunes oliveres centenàries fins que eixim a l'ample que ens separa dels corrals de Guarga.
Camí entre oliveres.
Ací arriba el camí de Guarga que puja per la vora de la Hoya de la Carrasca i per on hem de baixar, però abans continuem camí cap al coll per acostar-nos als corrals de Guarga.
Olivars a Guarga.
Els corrales de Guarga, així en plural, són un conjunt de corrals que s'alcen a la vora de l'assegador que travessa la part de ponent del terme entrant per Eslida i eixint per Azuebar. A la falda de ll'ampla Loma s'estan els corrals, en un encreuament de camins doncs des d'ací baixa el camino de los Corrales de Guarga cap al barranco de Bellota i la pista que travessa la Loma per dalt (a banda del camino de Guarga i el de los Lentiscos).
Corrales de Guarga.
Una vegada visitats els corrals tornem sobre les nostres passes per baixar de retorn cap a Chóvar pel camino de Guarga, ací convertit en pista.
Camí de ferradura de Guarga.
Un poc més avant ens desviem de la pista per seguir el vell camí de ferradura, empedrat, que baixa entre olivars. El camí és net però hi ha llocs on els camps sembla que se'l mengen i desapareix encara que un poc més avant tornem a trobar-lo fins que aboca al camí asfaltat que ha substituït el vell camí i cal continuar per ell.
Camí de Guarga, tram asfaltat.
El camí continua entre olivars i fins i tot trobem una vinya. Ací abandonem el camí i per la vora de la vinya ens acostem a la Torreta. Es tracta d'una antiga torre de vigilància, segurament relacionada amb el castell de Chóvar que està dalt del poble però amb poca visibilitat per a controlar l'entrada de la vall on està el poble. Des d'ací es veu perfectament el castell i també controla les rutes d'accés. Segurament la Torreta anava acompanyada d'altres edificacions perquè als bancals dels voltants apareix en superfície una bona quantitat de ceràmica vidriada.
La Torreta.
Deixant la Torreta enrere seguint camí de Guarga avant arribem a la carretera, just davant del Cementeri, i continuem per la vora de la carretera per tornar al poble i és que fins ací arriba l'accés peatonal al cementeri que aprofitem per tornar al poble sense perill dels cotxes.
I finalitzem la ruta on l'hem començada, als afores del poble en un parc on els xiquets aprofiten per a jugar, què és el que toca.
Parc infantil.

chovar - bellota - chovar crònica ací
chovar - puntal de l'aljub - caseta del negre crònica ací
chovar - balsa de la dehesa crònica ací

• Llop Goterris, X. (2013) 30 rutes a peu per la Serra d'Espadà accessible a la web
  • Martí Coronado, Jose () Un paseo por Chóvar. Senderismo y cicloturismo en la sierra de Espadán.
  • Ajuntament de Chóvar
  • Arnau Juan, Oscar (2010) Mapa
  • Cronista Jose Martí Coronado pàgina personal.