dijous, 10 de juliol del 2014

GEOCACHING ALS ÒRGUENS DE BENITANDÚS

Aprofitant les vacances i que les previsions meteorològiques donaven per a hui un dia frescot he eixit a passejar els xiquets i, pensant pensant on podíem anar hem decidit pujar als Òrguens de Benitandús, tot un clàssic, aprofitant els dos geocaches que hi ha allà dalt com a incentiu per superar la forta costera.

Hem eixit del poble de Benitandús i el primer que hem fet ha estat contar els barrots del pont sobre el riu Veo. Per què? per a poder trobar les coordenades que ens duran fins al geocache Benitandús. Es tracta d'un multicache on hem d'anar descobrint les pistes que ens donen per a trobar les coordenades del punt final.
Després de contar els barrots hem començat a caminar riu avall, passant per la font de Benitandús d'on només cau un filet d'aigua fruit de la sequera tan severa que estem patint.
Sota les vies de bloc.
Un poc més avall deixem a la dreta una senda recentment netejada que (crec) va a la via ferrata que Sargantana han equipat per a iniciar els seus clients en les vies ferrades. De moment la deixem per a més avant quan els xiquets siguen més fadrins i continuem ruta.
Passem sota unes penyes on hi ha unes anelles per a practicar escalada, ideal per a xiquets, equipat també per Sargantana, i continuem per la vora del pantanet de Benitandús que ara està prou baix d'aigua però cobert d'un verd que fa goig.
Travessant el Pantanet de Benitandús.
Travessem el pantanet a l'altura del molí de Benitandús que passem just per dalt la Bassa i pujant a la carretera just on s'agafa el camí de Benitandús a Suera. Per este mateix camí passa el PR-CV-161 que ens acompanyarà fins al cim dels Òrguens i el PR-CV-140.
Este no és el camí oficial dels PRs però és el millor per tal d'estalviar-se el tros de carretera que hi ha del poble fins ací, sempre i quan el nivell del pantanet siga prou baix com per a poder passar per la vora.
Camí de Benitandús a Suera.
Pugem pel camí vell que no té massa pendent fins que arribem a la cruïlla on hi ha la senda que munta als Òrguens. Ací hauria d'haver un pal informatiu dels dos senders que hi passen però malauradament es troba a terra i trencat. Això no hauria de representar cap problema doncs recte continua el PR-CV-140 a Suera on arriba en uns 45 minuts (aproximadament). Per l'esquerra puja el PR-CV-161 que també va a Suera pels Òrguens però li costa prou més d'una hora. Gràcies a conèixer prèviament eixa informació vam poder trobar el multicache.
Continuem la pujada tot i què aturant-nos sovint per a què els jòvens agafen forces, i és que la pujada no deixa un moment de descans. Per sort anem a l'ombra i la calor no apreta.
Finalment arribem a l'aljub dels Òrguens que es troba a la vora del vell camí de Suera a Alcudia.
Camí vell de Suera a Alcúdia.
Després d'aguaitar, amb molt de compte, als Òrguens, continuem un tros pel camí vell de Suera a Alcúdia que passa per dalt de tots els orgues enllaçant amb el camí de baixada a l'Alcornocaret. És l'opció còmoda i l'hauríem triada sinó haguerem hagut de trobar el multicache.
Dalt d'un dels Òrguens trobem el geocache Órganos i just a la vora la tercera pista per a trobar el multicaches.
Geocache als Òrguens.
Després de signar al llibre de registre i deixar alguns joguets continuem camí per a trobar el segon i darrer geocache del dia. Gràcies a que recordava el que posava la paleta desapareguda (aproximadament) arribem a les rodalies de l'emplaçament del darrer cache. Ací ens toca separar-nos i buscar en un radi molt ample perquè les coordenades de segur que són errònies però gràcies a la foto spoiler acabem trobant-lo.

Cim dels Òrguens.
Comença a fer calor i els xiquets es troben ja cansats. A més se'ns ha fet tard a causa de les continues aturades així que continuem pel llom de la Serra travessant les trinxeres que hi ha prop del cim, i passant per la vora de la Mallada de la Serra.
Llom de la serra del Rodeno.
Enfilem l'últim tros abans de la calera que es troba als peus del Casalet amb bon pas i no ens aturem a vore-la. Al cap i a la fi ja vam estar per ací al gener passat.
Cap a la calera del Casalet. Davant el pic d'Espadà.
Deixem doncs a la dreta la senda del Casalet, que baixa també a la font del Porc i continuem per dalt del Rodeno deixant uns metres més avant també a la dreta la senda a la Barrancada que baixa vora un castanyer.
Passem un collet per on passa l'assegador de la Creu dels Trons sempre per dalt la carena fins a Veo i enfilem a l'esquerra pel rellomet que separa el barranc del Rodenal del de l'Alcornocaret.
Senda al Rodeno.
Conforme anem baixant passem pel costat d'un parell de casetes, la primera encara conserva la teula, la segona ja no. Passades les casetes anem un tros per damunt el camí de Suera a Alcudia. Per la dreta el camí passa a Alcudia per un collet i baixa directe a la fuente de San Pedro però a hores d'ara està quasi impracticable a l'espera que torne a netejar-se, cosa que faran segurament d'ací poc quan toque tornar a traure el suro.
Baixant a la font de l'Alcornocal.
Una trossada més avant deixem a l'esquerra el mateix camí que enfila cap a Suera per dalt dels Òrguens i continuem avall buscant el barranc de l'Alcornocaret per on veiem que passa la senda que va a Veo. Des d'ací es pot baixar al barranc del Rodenal, equipat també per Sargantana, però això queda pendent per a un altre dia.
Quan ja quasi arribem al fons del barranc arribem a la font de l'Alcornocaret i aprofitem per a beure. Tot i què no ha fet massa calor no ens queda massa aigua. Els xiquets aprofiten i fiquen els peus dins l'aigua per a refrescar-se.
Font de l'Alcornocal.
Ja ens queda poc i cal anar de pressa que ja és l'hora de dinar tocada així que continuem camí sense entretindre'ns. A partir de la font el camí és ample i bo per a cotxes tot i què no en passa cap a l'haver un cadenat. Passem vora una caseta que s'alça entre les hortetes regades per la font i els gossos que hi ha ens lladren però per sort estan tancats.
Arribem així a la part més perillosa de tot el recorregut doncs hem de fer 300 metres de carretera abans d'arribar al pont de Benitandús des d'on hem començat la ruta.
Entrant a Benitandús.
Però a meitat de camí encara podrem vore una de les curiositats del dia, una cova artificial construïda com a polvorí durant la guerra i que anant amb el cotxe passa totalment desapercebuda.

I altres rutes que comparteixen part del trajecte:
Volta a la Serra de Suera
de Suera a Benitandús pel camí vell i retorn per la lloma dels Òrguens
Els Òrguens de Benitandús

• Llop Goterris, X. (2013) 30 rutes a peu per la Serra d'Espadà accessible a la web
  • Cartoweb
  • Barberà i Miralles, Benjamin Catàleg dels molins fariners d'aigua de la província de Castelló. Ed. Antinea, Vinarós, 2002