dissabte, 27 d’agost del 2016

DEL CONVENT A LA MOLA DEL MORICO

Estem quasi acabant l'estiu i no havíem fet cap ruta pel Desert, i hui tocava encara que només siga per donar la contenta als que estiuegen a Benicàssim
Així que quedem davant del Convent per a pujar al Morico seguint un track de C.E.B. Ferran que, com sol ser habitual, ens porta per racons tan poc xafats com interessants.

Eixim des del Convent cap a la Porteria Alta. Ací s'ha rehabilitat  un "antro" i l'ermita de Sant Joan i la del Carme, que estan a la vora i a la mateixa porteria.
Antro.
Deixem a l'esquerra les ermites i la porteria i seguim per la dreta, per una senda oberta per tal de no passar per allí i molestar els ermitans que ocasionalment fan retir espiritual, i de seguida eixim de les terres del Desert (o dels frares).
Senda de la Bartola.
Entrem a la finca de la Bartola seguint per la senda que passa per dalt del centre d'interpretació del Parc Natural, i que ix a la pista del Desert o del coll de la Mola.
Pista al Refugi.
Des d'ací no seguim cap al coll de la Mola sinó la pista que mou per baix i que ens porta cap a la part alta de la urbanització del Refugi.
El Cormo de les Creuetes des de dalt del Refugi.
Per dalt de les cases més alteres de la urbanització abandonem la pista i continuem per una senda que planeja, faldejant, en direcció al mas de Xiva. Es tracta d'una senda clara i amb magnífiques vistes de la Plana.
El Tossal de Ribalta i la Plana.
Arribem a un punt on abandonem la senda principal i seguint el track comencem a pujar cap a la Mola del Morico, que encara està molt lluny, seguint un senderol enfitat que va buscant el millor lloc per a passar.
El Portell entre la Roca Blanca i el Morico.
La traça de camí no sempre és fàcil de seguir doncs hi ha més fites que no deuria i embolica un poc, però amb l'ajuda del track anem triant les més convenients fins que arribem sota uns cingles. Ací el track i les fites baixen a buscar una senda que puja a buscar un collet.
Tram de pedrera.
Nosaltres decidim fer una travessa al recte per una pedrera fins a la senda, evitant així perdre altura. Curiosament també trobem algunes fites per ací.
Arribant al collet.
Enllacem amb la senda que puja al collet, amb un darrer tram amb forta pujada, i el transpon buscant una pista que acaba just a l'altra banda.
Cap al Morico.
Nosaltres tampoc seguim per allí (cap al coll de la Mola) sinó que continuem amunt seguint les fites, ara més clares per una traça més xafada.
El Morico des de la crestera.
Seguim per una interessant crestera de rodeno i coronem un puntalet abans de baixar un collet i començar la pujada final al Morico, no tan pesada com les que pugen des del Portell o el coll de la Mola, però igual d'interessant.
Pedreres al cim de la Mola del Morico.
Coronem així el cim i ens recreem amb les vistes que hi ha a la vessant nord sobre la serra de Borriol, la Plana, la Serra d'Espadà, ...
Descansant i mirant l'Espadà.
Estan a dalt arriben un grup  de famílies que han pujat des del coll. Ací els xiquets han de buscar un tresor (que van amagar ahir els pares), un bon al·licient per fer-los pujar a la muntanya.
El Montsoliu o Bartolo des del Morico.
Els deixem buscant el tresor mentre baixem cap al coll de la Mola per la vessant nord, més verda i on el pinar ha escapat als reiterats incendis que han cremat l'altra vessant del Desert.
Baixada al coll de la Mola.
La baixada és llarga i dura, però també bellíssima, de les sendes més boniques del Desert tan per la vegetació com les vistes.
Coll de la Mola i el Cantal Gros.
Arribem al coll i seguim per l'altra banda, continuant per una senda que travessa les faldes del Cantal Gros cap al mas d'Huguet.
El Morico
Eixim a la pista que passa per davant del mas d'Huguet on creix un xicotet rodal de sureres, un dels pocs del Desert, i seguim un tros més fins que trobem a la dreta la senda que ens baixa cap a la Porteria Alta.
Les Agulles des del mas d'Huguet.
La senda, arreglada per les brigades del parc, baixa fent llaçades fins a la Bartola des d'on tornem sobre els passos que hem fet a l'inici de la ruta passant pel costat de la Porteria Alta.
La Porteria Alta.
Com tenim temps ens acostem a la rehabilitada Porteria Alta, on era antigament una de les dos porteries del Convent. Ací estava el porter, figura important dins dels convents carmelites doncs eren els encarregats de recabar les almoïnes que eren la base (almenys als inicis) del manteniment de la comunitat.
Interior de la Porteria Alta.
Deixem enrere la porteria i retornem al punt d'inici acabant així una altra ruta pel Desert on no ens prodiguem massa però on sempre és un goig caminar encara que només siga per les magnífiques vistes que s'hi tenen.