dissabte, 7 de gener del 2017

VOLTA ENTRE TORRECHIVA I TOGA

Comencem any però ho fem en la mateixa línia d'anys anteriors. Així la primera ruta de l'any la fem a la comarca de l'Alt Millars, on cada vegada més hi ha sendes netes que ens permeten fer rutes molt interessants i descobrir nous racons i bells paratges.
Esta vegada anem a Torrechiva a fer una ruta que ens proposa Ramiro. La idea era pujar pel Corral de Peras al Pilón de Torrechiva (i Toga), baixar al collado del Olmo i tornar pel barranco de la Higuera. Però a l'entrada del poble hi ha una gran concentració de caçadors i ens acostem a preguntar on serà la batuda ... i just és pel barranco de la Higuera. Per tant decidim canviar de ruta i fer el retorn per Toga; tot un clàssic.
El Molino.
Eixim de Torrechiva pels Llavadors, i travessem el riu per la mateixa passera per on creua la pista de Fuentes, totalment formigonada i que ha substituït en molts trams el vell camí.
Riu de Millars.
Ací la pista puja fent voltes però nosaltres seguim el camí de ferradura empedrat que munta recte travessant la pista. Després de passar-la deixem a l'esquerra el camí que puja al Pilón per la Masadeta.
Torrechiva des del camino de Fuentes.
Seguim l'ample camí empedrat i passem per la vora de la fuente de Pérez, habitualment seca però d'on hui cau un rajolí d'aigua.
Camino deFuentes.
Un tros més avant eixim a la pista formigonada traçada ací per damunt del vell camí.
Nova pista de Fuentes.
Seguim uns metres la pista i de seguida ens desviem a l'esquerra per un sender obert entre els pinatells fa uns anys i que ja comença a estar un poc brut.
Penyes a las Hoyas.
La senda s'acosta diagonalment a unes penyes que dominen la pista i, quan està baix, enfila recte amunt per entre les penyes.
Drecera a las Hoyas.
En alguns llocs cal estar atents i ficar les mans per a progressar però no hi ha cap pas especialment difícil.
Salvem les penyes pel mig i arribem a la part de dalt, planera, per on continua el camí cap al Corral de Peras.
Quan arribem dalt els pinets jòvens que ens han acompanyat en la pujada deixen pas a un paisatge dominat pel coscollar amb romer. Des d'ací dalt es disposa d'unes immillorables vistes; al sud queda la serra d'Espadà on hom pot identificar els principals pics; al nord els altiplans que ocupen els interfluvis del Millars i Villahermosa amb Penyagolosa al fons; a l'oest la vall del Millars que s'allarga cap a l'Aragó i a l'est la Plana amb la mar al fons, encara que hui el dia no és especialment clar i bona part de les vistes les esborra la boirina.
Macasta i la Erica Blanca.
AvancAcíem per dalt les amples llomes mentre se'ns ajunta per l'esquerra el camí que puja per la Masadeta. Un poc més avant deixem un sender que entra al Bancal Redondo, artigat al fons d'una foia o dolina.
Enllaça amb el camino de la Masadeta.
Fem un poc tros més i arribem al Pilón de Torrechiva que marca el límit dels termes de Torrechiva, Ayódar i Toga. Fins ací arriba el SL-CV-70 que puja des de Toga i que seguirem per a baixar. Fins ací han arribat també les brigades de neteja de la Mancomunitat que han desbrossat la senda que puja des de Toga i també la que baixa a buscar el collado del Olmo, que queda just als nostres peus (i per on es pot baixar a Ayódar o a Fuentes).
Pilón de Torrechiva.
Des del Pilón seguim avant fins que arribem a un enforcall de camins, just abans del Pilón d'Espadilla. Ací cal seguir a l'esquerra de baixada cap a Toga (per la dreta continua a la Peña Negra i Espadilla).
Caminant cap a Penyagolosa.

Baixant al barranco del Pairo.
Seguim ara el vell camí de Toga a Fuentes que baixa seguint el traçat del barranco del Pairo. Malgrat la poca vegetació que hi ha el paisatge és espectacular, sobretot quan ens acostem al riu, amb cingles i penyes per tot arreu on, amb sort, podrem vore cabres.
Toga.
La senda fuig del barranc quan este s'aboca al riu entre congostos i salts, i baixa pel cara-sol que mira a Espadilla. Fa la volta al Monte Redondo des d'on tenim molt bona vista del Plano d'Espadilla, a la vora del riu, el planell més gran que hi ha en esta part de la vall del Millars i, on va haver una important vil·la en l'època romana. En èpoques més turbulentes la població es va traslladar als peus del castell on era més fàcil la defensa.
Després de fer la volta al Monte Redondo enfilem Toga, arraïmada al voltant del castell i palau de Toga, del qual només en resten algunes parets.
Entrant a Toga.
Arribem a Toga pel cementeri i no entrem al poble sinó que passem per fora buscant un camí que travessa la Huerta de la Cenia cap al riu.
Eixint de Toga.
Arribats al riu hem de travessar-lo i ho fem aprofitant les pedres ficades a manera de passera just a la punta del camí.
Riu de Millars.
Per l'altra banda puja un camí seguint el barranco de la Solana i per ell pugem a la carretera.
Des d'ací enfilem una drecera a buscar el vell camí de Toga a Torrechiva que fa la volta a los Morrones pel Nord, evitant així el pas per l'Estrecho de los Tajos, per on va la moderna carretera.
Pujant al camino de Torrechiva.
El camino de Torrechiva es troba també recentment netejat, i fins i tot hi ha uns fils posats al lloc on el camí ha solsit al travessar un algepsar. Es tracta d'un camí ample i en molts trams ben empedrat doncs era també el camí natural per anar a Aragó.

Passem per l'ombria de los Morrones, que ens vigilen des de dalt, abans d'entrar al terme de Torrechiva per la Tierrica Blanca.
Los Morrones.

Ací el camí deixa pas a una pista que planeja entre bancals de garroferes. Fem un tros entre dos collets i abans d'enllaçar amb la pista militar (que feia la funció de carretera fins als anys 60) una fita marca el punt on el camí baixa cap a Torrechiva.
La Tierrica Blanca.
El camí davalla per la solana de la Tejería arribant al poble pel nou pavelló polifuncional.
Acabem així la ruta però no la jornada perquè encara hem de visitar el forn del poble, situat al centre, prop de la torre que li dona nom al poble. Ací fan uns roscons espectaculars, i també un torró casolà molt bo que aprofitem per degustar davant d'una cervesa freda mentre a la plaça desmunten l'arbre de Nadal.